Θέμα : Επιστήμη VS Εμπόριο

Μπορούν να συνυπάρχουν;

Μήπως η εμπορευματοποίηση της επιστήμης, καταστρέφει την ουσία της;

Μήπως η εφαρμογή της επιστημονικής γνώσης, θέτει παραμέτρους που εμποδίζουν την πώληση και μειώνουν την κερδοφορία;

Ειδικότερα στο δικό μας χώρο, ο φαρμακοποιός μπορεί να συνδυάσει την επιστημονική του γνώση και ταυτόχρονα να επιτύχει στις πωλήσεις;

Ποιός είναι ο στόχος της επιστήμης;

Στόχος της επιστήμης είναι η αναζήτηση και η διατύπωση της αλήθειας. Αυτό όμως δεν μπορεί να είναι αποκομμένο από τον ίδιο τον άνθρωπο. Οι νόμοι της φύσης μπορούν να υπάρχουν και να λειτουργούν ακόμα και όταν ο άνθρωπος δεν είναι εκεί, δεν παρατηρεί και δεν ερμηνεύει. Η επιστήμη όμως είναι δημιούργημα του ανθρώπου και δεν μπορεί να έχει άλλο στόχο από τον άνθρωπο. Η γνώση που μας παρέχει η επιστήμη διευρύνει τους πνευματικούς μας ορίζοντες, μας βοηθά να κατανοήσουμε την ουσία της ύπαρξης και σε πρακτικό επίπεδο βελτιώνει τις συνθήκες της διαβίωσής μας.

«Σκοπός του πολιτισμού δεν είναι η ανάπτυξη της Επιστήμης και της μηχανής, αλλά ο άνθρωπος»  

(Κορρέλ Α.)

Ποιός είναι ο στόχος του εμπορίου;

«Πρέπει η οικονομία να υπηρετεί τους ανθρώπους· με άλλα λόγια, το κοινό καλό. Το σημείο αφετηρίας για την επίτευξη αυτού του στόχου πρέπει να είναι ότι τα χρήματα και τα κεφάλαια είναι μεν σημαντικά ως μέσα συναλλαγών και επενδύσεων αλλά όχι και αυτοσκοπός.»

(Γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής με θέμα «Η οικονομία για το κοινό καλό: ένα βιώσιμο οικονομικό μοντέλο με στόχο την κοινωνική συνοχή»)

Ή επιστήμη λοιπόν και το εμπόριο οφείλουν να έχουν τον ίδιο στόχο, τον άνθρωπο. Τι συμβαίνει στις μέρες μας όμως; Εξακολουθεί να ισχύει αυτή η στόχευση;

Η επιστήμη χρηματοδοτείται από το εμπόριο και αναγκάζεται πολλές φορές να στρατευτεί σε αυτό.

Η οικονομία πνίγεται στους δείκτες. Αύξηση της κερδοφορίας, μείωση του κόστους, αύξηση της παραγωγικότητας, αύξηση της κατανάλωσης είναι τα παραπετάσματα που μπήκαν μπροστά και κρύβουν πλέον πίσω τους τον άνθρωπο.

Σαν άνθρωποι, σαν επιστήμονες ή σαν έμποροι, νιώθουμε ότι χάνουμε τον δρόμο μας.

«Υπερηφανεύομαι για το σημερινό άνθρωπο που έκανε την Επιστήμη πηγή δύναμης, αλλά τρέμω για το μέλλον του. Θα βάλει άραγε την αρετή πάνω από τη δύναμή του ή θα γίνει μηχανή ολέθρου από φθόνο και ζηλοτυπία .»

(Παπανούτσος Ε.)

Οι φωτεινοί σηματοδότες που μπορούν να μας ξαναβάλουν  στον δρόμο μας είναι οι αρχές στις οποίες στηρίζεται η κοινωνία μας και η ηθική.

«Κάθε επιστήμη, όταν χωρίζεται από τη δικαιοσύνη και την υπόλοιπη αρετή, γίνεται πανουργία και όχι σοφία.»

(Πλάτων)

Η επιστήμη πρέπει να παραμείνει παραμείνει προσηλωμένη στις αρχές της. Πρέπει να υπηρετεί την αλήθεια και να είναι προσανατολισμένη στον άνθρωπο. Το εμπόριο πρέπει να διακατέχεται από ηθική. Οι νόμοι της οικονομίας δεν μπορούν να είναι πάνω από την ανθρωπιά, την αλήθεια την τιμιότητα. Σύμφωνα με τον Γκάντι, δύο από τα 7 αμαρτήματα της εποχής μας είναι :

«Εμπόριο χωρίς ήθος, επιστήμη χωρίς ανθρωπιά.»

(Μ.Γκάντι)

Η επιστήμη και το εμπόριο πρέπει να υπηρετούν το ένα το άλλο και τα δυο τον άνθρωπο.

«Επιστήμη είναι η οργανωμένη γνώση. Σοφία, η οργανωμένη ζωή.»

(Ιμάνουελ Καντ)

Πως εφαρμόζονται αυτά στην καθημερινότητά του φαρμακείου μας.

  • Ας γνωρίσουμε τα προϊόντα μας. Ας αυξήσουμε τις γνώσεις μας για τα φάρμακα που δίνουμε στους ασθενείς μας, τα καλλυντικά και τα συμπληρώματα που πουλάμε στους πελάτες μας. Πρέπει να είμαστε έτοιμοι να προσφέρουμε την καταλληλότερη λύση στα προβλήματά τους.
  • Ας διαμοιράσουμε τη γνώση μας. Τα προϊόντα θα μπορούσε κάλλιστα να τα παραδώσει και ένα ρομπότ. Ο άνθρωπος έρχεται κοντά μας για να μας συμβουλευτεί, να μάθει, να βοηθηθεί.
  • Ας επικεντρωθούμε στον άνθρωπο που περνάει την πόρτα του φαρμακείου μας ή στον άνθρωπο που παραγγέλνει στο e-shop μας. Ας προσπαθήσουμε να ανιχνεύσουμε την πραγματική του ανάγκη και ας επιλέξουμε να του προτείνουμε το προϊόν που, πρώτα από όλα, εμείς εμπιστευόμαστε και που πραγματικά πιστεύουμε ότι είναι το καταλληλότερο για αυτόν.
  • Ας αφήσουμε λίγο στην άκρη την αγωνία για την αύξηση της κερδοφορίας. Δεν είναι αυτοσκοπός. Η ουσία του επαγγέλματός μας και αυτό που το κάνει λειτούργημα, είναι η προσφορά στον συνάνθρωπο.
  • Η συναναστροφή με τον συνάνθρωπο είναι εμπειρία τόσο για αυτόν, όσο και για εμάς. Ας είμαστε «ανοιχτοί» και ταπεινοί.

Μπορούμε ακολουθώντας αυτούς τους κανόνες να επιτύχουμε εμπορικά;

Η γνώμη μας είναι ότι μπορούμε. Κάποιες πωλήσεις μπορεί να χαθούν, θα αυξηθεί όμως η εμπιστοσύνη και η πιστότητα των πελατών μας. Μακροχρόνια, τα οφέλη μπορεί να είναι πραγματικά σημαντικότερα.

Και ας μην ξεχνάμε ότι δεν υπάρχει μόνο ο υλικός πλουτισμός αλλά και ο πνευματικός. Ο ένας δεν αναιρεί τον άλλο, είναι σίγουρο όμως πως όσο πλουτίζουμε πνευματικά, τόσο λιγότερη ανάγκη έχουμε τον άλλο πλουτισμό.

 

Οι παρεχόμενες, από τους έμπειρους επιστημονικούς συνεργάτες του ηλεκτρονικού μας καταστήματος, πληροφορίες και συμβουλές, για θέματα που αφορούν την υγεία, την πρόληψη, την ομορφιά και την αισθητική προσφέρονται αποκλειστικά προς ενημέρωση και μόνο και δεν αντικαθιστούν σε καμία περίπτωση τις ιατρικές συμβουλές, γνωματεύσεις, διαγνώσεις και συνταγές από επαγγελματίες ιατρούς, ιατρικούς φορείς και διαγνωστικά κέντρα που οφείλει να λαμβάνει και να ακολουθεί ο χρήστης των υπηρεσιών μας για την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων υγείας και καθημερινών θεμάτων που τον απασχολούν. Οι σε απάντηση ερωτημάτων χρηστών παρεχόμενες συμβουλές και πληροφορίες από τον παρόντα δικτυακό τόπο είναι απόλυτα έγκυρες και αξιόπιστες, δίδονται όμως με την επιφύλαξη της ακρίβειας, πληρότητας και αλήθειας των παρεχόμενων από τον χρήστη πληροφοριών για το ζήτημα που τον απασχολεί, τα χαρακτηριστικά των οποίων (πληροφοριών) δεν είμαστε σε θέση, ούτε υποχρεούμαστε να επιβεβαιώνουμε. 

Σύνταξη: Παπαγιαννόπουλος Ιωάννης